Am citit de curând un articol în care se menționa că 2023 este anul cu cele mai multe firme radiate sau intrate în faliment din perioada post-comunista. Aceasta deși suntem abia la început de Noiembrie și mai este timp destul să se închidă și mai multe firme până la finalul acestui an.
Mulți reclamă creșterile de taxe impuse prin modificările codului fiscal. Alții, situația nu tocmai roz a economiei Europene. O a treia categorie spun că un mix dintre cele două ar fi cel care afectează firmele. E adevărat că cele două aspecte de mai sus sunt provocări serioase pentru companii, antreprenori și manageri dar realitatea este puțin mai “în spatele cortinei”.
Provocările de mai sus sunt valabile pentru toate firmele din economie, adică și pentru cele care nu dau faliment și chiar și pentru cele care sunt în creștere de volum sau profit.
Pentru că unele sunt organizate mai eficient și au instrumente care le permite să se regrupeze sau să absoarbă astfel de șocuri, fără prea multe dificultăți. Acesta este adevărul dur! Unii antreprenori se ocupă și de partea de dezvoltare și eficientizare a companiei, în timp ce alții se mulțumesc ori chiar sunt mândri că se ocupă doar de partea operațională care deservește clienții și activitățile administrative obligatorii din perspectiva legală. Din păcate, atunci când abordezi managementul companiei fără componenta de dezvoltare a sistemului de management și a instrumentelor, vine întotdeauna “momentul decontului”! Acestea sunt momentele în care nu mai putem ignora faptul că provocările din economie sunt o constantă și firma trebuie să fie pregătită să le reziste.
Acestea sunt momentele în care acei antreprenori care s-au preocupat puțin sau deloc de partea managerială, se trezesc că au nevoie de sistem sau de “orice mă ajută să îmi salvez firma”. Din păcate, de multe ori, e prea târziu și firma nu mai are timpul necesar să implementeze și să ajungă la efectele benefice ale sistemelor actuale de management. În cadrul activității noastre am întâlnit prea mulți astfel de antreprenori care, deși erau in culmea agoniei manageriale, înțelegeau doar retroactiv greșelile făcute și nevoia de management performant. Din nefericire, nici ei și nici compania lor nu erau pregătiți pentru un tratament sistematic și pe alocuri dureros; astfel, de cele mai multe ori, am fost nevoiți să refuzăm astfel de proiecte deși simțeam frustrarea profesionistului pasionat de a nu putea prelua o provocare de acest gen și să încercăm să facem “o minune”. Alteori ne-am asumat provocarea dacă șansele de reușită erau de măcar 40-50%, noi având câteva firme, în portofoliu, în privința cărora am reusit să facem un turnaround spectaculos.
Concluzia specifică, din perspectiva noastră, este că nu poți face în 2-3 sau chiar 6 luni ceea ce nu s-a făcut în 10-20-30 de ani de când există firma. Metodele și instrumentele noi au nevoie de timp să se maturizeze și să își facă efectele iar angajații au nevoie de timp să se obișnuiască și să învețe să performeze potrivit noilor metode. Chiar dacă viteza de implementare este mare, mai repede decât firma poate “digera” transformarea, nu se poate merge.
Varianta validă este să se înceapă transformarea cât mai din timp și să se lucreze sistematic. Deși poate părea contra-intuitiv, abordarea sistematică, în ordinea corectă a instrumentelor și conceptelor, aduce cele mai rapide rezultate. Pe deasupra, acestea sunt și cele mai sustenabile rezultate. Abordarea empirică, bazată pe “trucuri” poate aduce rezultate pe termen scurt dar nu cele necesare si nici pe departe cele sustenabile, pe care se vor putea construi următoarele etape de dezvoltare a companiei. Efectul este maxim o amânare a momentului de decont.
Concluzia generală este că există soluții și metode pentru atenuarea șocurilor macro-economice, însă acestea trebuiesc asumate, pregătite și construite din timp! Nu trebuie să ne mirăm de faptul că lipsa unor elemente esențiale din managementul firmei ajunge să blocheze evoluția acesteia sau chiar sa contribuie la închiderea afacerii. Există suficiente surse de documentare și cursuri cu instrumente de management astfel încât nu e validă nici scuza că “nu am știut”.
Va dorim decizii inspirate și performanțe maxime!